Ekonomi att gå ihop

Hittade på Facebook i en grupp som handlar om ögonfransförlängning, att det var någon som frågade att vi som jobbar med fransdar på heltid (så som jag till exempel) hur många kunder vi måste ha för att få ekonomin att gå ihop så att vi kan ta ut en normal lön. 
 
Ja, det är inte det enklast och jag kan säga att jag än idag fast jag har höjt mina priser FORTFARANDE inte kan ta ut en en ok lön!! Jag ska egentligen inte klaga för att jag kan betala mina räkningar och utgifter som jag har, men egentligen det är allt. Jag har ingen betald semester och får spara ihop för att ens kunna vara borta från jobb i några dagar. 
 
Det var en tjej som faktiskt hade en väldigt bra svar till den fågan hur mycket man bör omsätta per dag för att kunna ta ut en "normal" lön. 
Hon menar på att för att vi ska kunna ta ut en normal lön så måste vi omsätta runt 4000-5000kr om dagen för att vi ska kunna ta ut runt 17000-20000kr i månaden. Jag kan ju berätta att jag inte kommer upp i de summorna! 
Alltså för att kunna ta ut en "normal" lön skulle snittet på varje betalning ligga på runt 800-900kr. 
 
Som kund tänker man inte att det vi får betalt INTE går in i våra fickor utan av de pengarna går typ ca 50% till moms och diverse skatter och utöver det så ska man betala lokalhyra, material osv.
 
När jag höjde mina priser fick jag en del klagomål att jag har höjt mycket. Men för att jag egentligen ska ta ut en helt ok lön så skulle jag behöva höja priserna ännu mer. Snittet på mina betalningar ligger definitivt inte på 800kr. 
Men det är det som är så tråkigt när man ser att ett nytt set kostar 800kr och påfyllning 300kr på diverse ställe för kunderna tänker att det är väl typ samma de får förutom att jag kostar över 1000kr för ett nytt set klassisk ögonfransförlängning (om jag ska vara specifik så 1250kr). Jag försår inte hur de kan ha råd att finnas kvar!
Jag vet att jag inte hade klarat mig om jag hade tagit de priserna i alla fall. 
Sen så har alla olika mycket omkostnader. Vissa kan ha en lägre hyra andra har högre. Hyr man in sig så har man en lägre hyra än om man har en egen lokal. 
Sen så har vi det med kvalite, fransar som kostar mer att köpa in (som silkfransar på remsa) är bättre i kvalite än billigare varianter (tex "noname" fransar på burk av syntet). Kvaliten på lim kan variera enormt mycket också.
Går man och gör en ögonfransförlängning så är inte priset det enda man ska tänka på, en fransstylist som har jobbat med det längre kommer att ta mer betalt också då man har mycket mer erfarenhet. Och det är lite det man betalar för också!
 
 
För att veta mer om ögonfransförlängning i Malmö klicka här  
 
 
 

Kommentera här: