Frans litteratur

Innom naglar kan man få tag i ett par böcker, men innom ögonfransförlängning så finns det inte så mycket. 
Men nu så har det kommit en! 
 
Alla ni som tror att det inte finns så mycket att lära sig om fransar så hade ni såååå fel.
Den här boken har 239 sidor!
 
Finns det så mycket att skriva om fransförlänging? Ja det finns det! 
Det är inte bara appliceringen man ska lära sig utan allt runt omkring. En väldigt viktig del är faktiskt kemi!
Man måste veta vad det är man hanterar, hur man ska hantera det, varför beter sig limmet på ett visst sätt, varför den beter sig så, vad kan man göra för att det ska bli bättre osv.....ja listan kan bli väldigt lång. 
 
En annan viktig kapitel i boken tyckte jag var den som handlade om kundrelationer. Inte bara vad som är ok för oss franstylister, hur vi ska bete oss mot kunder osv. utan även vad som är ok att ta och vad som inte är ok. 
Finns en hel del förklaringar till att vissa kunder beter sig på ett visst sätt, men egentligen så tänker de bara inte på att det kan såra oss stylister.
Jag hade tex väldigt mycket problem med det ett tag då jag tog åt mig allt väldigt personligt. Det påverkade mitt humör väldigt mycket och det är något som man måste lära sig hantera. Det är inte menat mot oss. 
Nu i dagsläget tar jag inte åt mig så mycket längre men ibland så kan jag smälla av av vissa saker. Än idag har jag (väldigt fåral numera) kunder som får mig att  må dåligt. Tex jag ser deras namn dyka upp så är hela dagen förstörd fast den började bra och det är bara på grund av deras beteende mot mig, fast jag vet att det inte är riktad mot mig så är de så kallade energi vampyrer. 
Vi som utför tjänster får stå ut med en hel del, men hur mycket är det ok att stå ut med? 
 
Hittade en text i boken som fick mig att börja undra över vad som är ok och inte. Grejen är att vi är beroende av våra kunder. Men någonstans måste vi också säga stop! 
Kunden har alltid rätt fransen kan också tolkas på olika sätt, ja man ska alltid få kunden att känna som att hen har rätt men det betyder inte alltid att de har rätt. 
 

Kommentera här: